9. des. 2013

I nostalgiens tegn

Jeg husker hjemme hos oldemor og oldefar..der satt de ved kjøkkenets respatexbord. Enten skrellet de poteter til dagens middag, som ofte var ferdig allerede kl. 12. Eller de satt med kikkerten og fulgte med hvilke fremmede biler som kjørte forbi eller hvem som var på butikken. Eller leste dagens aviser. Eller bare satt og funderte. Oppe på loftet var det ikke bare husets folk og gjester, men også folk fra svunne tider ble det sagt. Jeg merket vel ikke mye av det, selv om jeg kunne føle noen bak meg i trappa til tider..Trappa var av den smale og bratte sorten, ikke mulighet til å løpe. Så man kunne kjenne på gufsen litt.. På toalettet var det askebeger, om man skulle sitte der en stund:-) Noen som husker?? Nåvel- det er de gode minnene og gjestfriheten som sitter igjen. Og oldemor og oldefar ved bordet på kjøkkenet er noe jeg husker så godt, at jeg ville gjenskape litt av det samme hjemme hos meg selv. Bord til 200,- ble innkjøpt på det lokale gjenbrukstorget. Videre- man tar den stolen man har. Kikkert er jeg på utkikk etter, en skikkelig gammel en. I nostalgiens tegn. For meg blir dette en form for kontorløsning i mangel av et eget rom for formålet. Fikk tak i en hylle med hjul på Ikea, til 399,-, som fungerer som oppbevaring av alt papir som ikke er regninger og som man ikke kan kaste. Som vanligvis ligger i hauger litt her og der. Kjenner kreativiteten blomstre når jeg sitter her nå. Tror bordet har med seg noen positive vibber- fra svunne tider. Kanskje har det sittet en oldemor og en oldefar ved dette bordet også?







Can wait or urgent? Hadde de bedre tid før? Eller ikke? Hos oldemor og oldefar føltes en helt spesiell ro, hadde døgnet flere timer den gang?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivelig at du var innom, legg gjerne igjen en hilsen før du går:-)
Velkommen tilbake!