11. feb. 2012

Fra Voksenåsen til Sem Gjestegård

Har akkurat kommet hjem fra nok en Oslo- tur. Bodde en natt på Voksenåsen Kultur og Konferansehotell, pga nærheten til messen jeg skulle på dagen etter. Voksenåsen er hotellet på toppen av Oslo. Langt fra byens larm, likevel nært nok. Så lenge du kjører oppover er du på rett vei - helt til du møter et unikt hotell med Oslos aller beste utsikt! En avslappet atmosfære og et særpreget moderne interiør. Noe utover det vanlige, og som frister til gjentakelse! Voksenåsen er Norges nasjonalgave til Sverige som takk for hjelpen under og i de første krigsårene etter 2. Verdenskrig (kilde: voksenaasen.no). Absolutt et godt bo- alternativ i Oslo. Og har du lyst på en skitur, kan du spenne på deg skiene og legge ut på en, rett utenfor hotellinngangen.
Videre gikk ferden til Sem Gjestegård, et helt nytt bekjentskap for meg, og ligger bare 20 min fra Oslo. Omgitt av en vakker eplehage og som en del av et århundregammelt kulturlandskap, er Sem Gjestegård noe helt for seg selv. Med sin fruktbare beliggenhet ved Semsvannet, og sine generasjonsrike skog- og landbrukstradisjoner, dannet eiendommen et naturlig utgangspunkt for opprettelsen av den privateide Sem landbruksskole i 1886 i regi av Bernt Holtsmark. Via Statens overtagelse av eiendommen i 1914, har Sem i mer enn hundre år vært et senter for utdannelse, og huset institusjoner som Statens Småbrukslærerskole og Norges landbrukshøgskole (kilde: semgjestegard.no). Her er det sjel og sjarm! :-)




Jeg snører min sekk, jeg spenner mine ski. Nå lyser det så fagert i heien. Fra ovnskroken vekk, så glad og så fri, til store hvite skogen tar jeg veien...... (I wish..)






"Menneskeheten kan deles inn i to store klasser: verter og gjester" Max Beerbohm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivelig at du var innom, legg gjerne igjen en hilsen før du går:-)
Velkommen tilbake!